Traktorrace-säsongen 2016

Detta året blev det en något längre tävlingssäsong. Tre tävlingar istället för två, Ingelstad, Moheda och Hylletofta. Lika roligt som vanligt men inga topplaceringar, men om vi ska ta en kort presentation om varje tävling istället... 
 
Börjar med den första tävlingen som var i Ingelstad. Där var det en tekniska bana detta året och som vanligt användes röfärgatunner (läs röd-färgs-tunnor) som man inte fick välta. Banan passade min traktor utmärkt, dock så gick det lite för långsamt. Körde 4 race x 2, ett race på varje bana för jämnast resultat. Det var kul att köra mot så många olika förare, men det gick alldeles för fort mellan starterna och det kändes inte som att det var 100 koll på vem som skulle köra när. 
 
 
Två veckor senare var det dags för tävling på hemaplan i Moheda. Där var det bara till att ge gärnet och det gick ju bra att köra i alla fall. Hade jag valt treans växel i stället för tvåan och sen skickat i en extra snabbväxel på slutet så hade jag tagit mig vidare i alla de racen jag körde. Men som sagt... Det är lätt att vara efterklok. En bra bana och även här körde vi på båda banorna efter förra årets flopp när den ena banan alltid vann. Dock hängde jag inte med på slutet hur den som vann kunde vinna då han blev utslag några race tidigare... Ingen annan som hängde med heller, men han var ju favorittippad från början så ja. Inte så mycket att säga om det egentligen. 
 
Bilden är tagen av Erika och las upp på deras UF-sida, Agriculture youth UF.
 
Två veckor senare lite hastigt och lustigt blev det bestämt att jag skulle tävla även i Hylletoifta. Första året som det anordnades traktorrace där men jädrar så bra planerat och upplagt det var! Imponerad faktiskt! Där tog jag mig vidare en bra bit. Blev bästa tjej efter att ha slagit ut Elin som jag tjatade på att hon skulle börja köra. Det tog dock slut mot en annan 4-hjulsdriven traktor, en Fiat, men jag är helnöjd ändå! Här såg dock banan lite annorlunda ut, där startade man i en ände och sen skulle man backa borta i den andra änden. Kul att backa igen eftersom jag gjorde det de första åren i Moheda. De hade även startljus istället för flaggman. 
En annan rolig grej var att jag lyckades komma med i Vetlanda-posten, ett reportage om traktorracet och till stor del om mig. 
 
 
Efter det var det dock dags för att gå tillbaka till verkligheten, koppla skogsvagnen igen och börja nedräkningen inför nästa säsong!