Dag två på praktiken

Idag började jag med sovmorgon till klockan åtta och sen var jag borta på gården klockan tio. Flyttade om lite kalvar, några kvigor skulle ut och några skulle in och sen var det kvällspasset ihop med pigan på gården. 

Så vi vaccinerade kalvar mot ringorm (en svampsjukdom om jag inte mins fel som ger utslag och djuren tappar pälsen på det angripna området och det kan även smitta oss människor, och det är inte mysigt.), gav kalvarna och andra kvällssysslor som skulle göras. 

Bland annat så skulle jag klippa en ko som hon sa va lugn och snäll men som gav mig en jävla kyss över låret. 

Sen matade vi kalvarna och de får inte mjölken i en vanlig spann eller napphink som på många andra ställen utan här dricker de ur tråg. 


På bilden är det komix i tråget men det tömmer vi ut och sen ger vi dem mjölk där i också. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det egentligen, för av min erfarenhet så dricker alla kalvar olika fort och då blir det att någon får mer än den andra. Men dessa kalvarna ser ut att må bra men om jag hade haft det så så hade jag gett någon extra liter i varje tråg så att alla verkligen fick i sig tillräckligt. 

Men saken är den att det är spännande att se olika sätt på saker och ting! För det finns inget sätt som är rätt eller fel eller ser likadant ut på något annat ställe!