Barnmorska för en kväll

Igår när jag skulle gå till gamle lagårn så såg jag att en av kvigorna höll på stt kalva. Allt såg normalt ut så tänkte inte mer på det utan gick och gav småkakalvarna mjölken och gjorde resten färdigt. Sen skulle jag gå bort och kolla till henne igen och av ren vana så tog jag med mig förlossningsrepet (ett specialtvinnat rep som man sätter runt kalvens ben för att hjälpa till att dra) bort. Och det var tur det! 

Jag vet inte vad det var för allt såg normalt ut men kalven såg väldigt stor ut och kon hade ont så jag hjälpte till att dra. Och jädrar i min lilla låda vad den satt! Trodde jag skulle behöva ringa efter far också men då trillade kalven ut. En fin liten tjurkalv blev det! 





På sista bilden är det han till höger som är lite mörkare. 

Så det gick bra och en timme senare hade han fått i sig en skvätt råmjölk och jag kunde gå in.